MVO

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, nagenoeg alle Nederlandse ondernemers hebben daar zijn hard vol van. Geen onnodige verspilling van energie, geen vervuiling en geen kinder arbeid. Wie is er niet voor…

Als je de onderzoeken naar MVO leest valt op dat ook de consumenten dit belangrijk vinden en het ook niet zouden kopen. Het is natuurlijk niet te verkopen als kinder kleding gemaakt is door kinderen in lage lonen landen als India, Bangladesh of China.

Echter de pratijk is weerbastig. Uit verschillende gehouden enquetes en interviews met het winkelend publiek blijkt dat MVO op het tweede plan komt tijdens het shoppen. Tijdens het aankoop proces spelen net even ander aspecten bij zoals model, kleuren, past het goed en niet te vergeten de prijs.

Waar het artikel vandaan komt wordt nagenoeg niet naar gekeken of laat staan of het met kinderarbeid is gemaakt. Goed, je zou de vraag kunnen stellen of het MVO conform is gemaakt maar dan blijft het nog maar de vraag of het controlleerbaar is. Er zijn wel keurmerken die hier een poging in doen maar of het labeltje de doorslag geeft is de vraag.

Toch is verantwoordelijke maatschappelijk ondernemen een randvoorwaarden voor bestaansrecht. Sinds een paar jaar na het instorten van een kleding fabriek in India hebben de meeste grote modehuizen haar productie aangepast en zijn er voorwaarde voor eerlijke productie.

 

Geef een reactie